woensdag 27 februari 2013

Back 2 school (mijn verhaal)


Zoals jullie misschien wel wisten zit ik in mijn examen jaar, dat wil dus zeggen dat ik een opleiding keuzen moet gaan maken. Onze school helpt ons daar mee door middel van stage's.



Hier zie je dat ik bezig ben met opsteken van het haar. 

In het 3de jaar heb ik stage gelopen in een kapsalon. Dat leek mij dus echt de droom baan vooral als je het zou kunnen combineren met visagiste en dan misschien nog wel zo goed zijn dat je backstage mocht gaan werken! Wie droomt daar nou niet van? Dus ik liep 2weken van dinsdag t/m zaterdag stage in een kapsalon bij ons in het dorp. Helaas heb ik niet veel meer dan haren wassen en op de kop kunnen werken omdat ik niet opgeleid ben, en dat kan je niet maken tegen over de klanten. Daar had ik natuurlijk ook alle begrip voor. Maar helaas werden het dus 2 weken van haren wassen, oefenen op de kop en kijken hoe zij het doen. Ik moet zeggen dat ik wel echt blij ben met de dingen die ik geleerd heb, maar het kijken wauw wat zit daar een enorme techniek achter! Ik dacht oh kapper ja dat doe ik wel even, nou echt niet hoor. Wat had ik dat onderschat. Ook vond ik het erg tegen vallen mede natuurlijk omdat ik niet heel veel heb kunnen doen.

Niet mijn foto

Ik heb altijd maar dan ook echt altijd geroepen ik wordt visagiste en dan doe ik er wel kapper bij oid. En werken met kinderen? nee dat is echt absoluut niks voor mij. Maar in het 4de jaar mocht ik nog een stage lopen naar keuze, ja wat moet ik kiezen? Kapper heb ik al gehad en dat viel tegen, zelf werk ik al in de horeca dusja..  Ik heb toen toch maar gekozen voor iets met kinderen, kinderopvang leek me al helemaal niks omdat dat veel het zelfde is (om 10 uur fruit hapje om half 11 naar buiten etc..) Ik hou juist van afwisseling of iets spontaans. Dus had ik gekozen voor een basisschool in groep 1-2.

Wauw! wat beviel me dit goed. Ik vond juist het contact met de kinderen zo leuk, en het creatief bezig zijn. Zoals mijn stage begeleider mij zag met de kinderen zei ze dat ik het toch maar eens moest gaan overwegen om iets met kinderen te gaan doen. Dat heb ik gedaan veel getwijfel en alles er om heen, en toch kies ik om iets met kinderen tedoen.  Maar wat dan? Zoals ik al aangaf vind ik kinderopvang gewoon te veel een vaste structuur hebben. En om leraar te worden zie ik ook weer niet helemaal zitten, vanwege de grote verantwoordelijkheid die je draagt. Onderwijsassistent, ja dat is het, dat moet het gaan worden.



Zo gezegd zo gedaan toch, of niet helemaal? Nee helaas niet. Ik had me aangemeld op het Summa college (ROC) voor onderwijsassistent niveau 4. Dit was al een grote stap... ik had het ook wel aan zien komen. Aangezien ik op kader zit moet ik niveau 3 kiezen maar die heb je niet bij onderwijsassistent. Op de gok van het net halen heb ik toch mijn intake toets daar gemaakt. 2 weken later ontving ik een brief van het Summa college met dat ik helaas ben afgewezen. De reden van afwijzing? Geen idee... Dat stond er niet bij, en op mijn school zijn ze al druk aan het bellen om er achter te komen. Wat nu? ik wil echt onderwijsassistent worden maar dat gaat gewoon niet. Klassenassistent bestaat niet meer dat was wel niveau 3 en anders had ik dat kunne doen.


Dan maar op gesprek met iemand van school die lang op het ROC gewerkt heeft.In dat gesprek kwam heel erg naar voore dat ik gewoon graag bezig ben met jonge kinderen. Het beste kan ik dan dus maar de opleiding Pedagogisch werker doen. Peda.. wat? Pedagogisch werker, dat is iemand die in in BSO (buitenschoolse opvang) werkt. Dit komt dat toch nog het meeste in de buurt van wat ik wil. Dit heeft niet net zoals een kinderopvang een vaste structuur, en ook hier kan ik kinderen helpen met hun huiswerk of iets.
Hier ga ik me zo snel mogelijk mezelf voor aan melden en hopelijk wordt ik hier wel voor aangenomen. Als ik deze afleiding heb afgerond kan ik er nog altijd voor kiezen om onderwijsassistent te gaan doen, maar dat zie ik dan wel weer.


Pfoe, mijn verhaal is toch een stuk langer geworden dan gedacht. Hopelijk heeft het jullie niet verveeld. Nou ben ik wel benieuwd naar welke opleiding jullie (gaan) volgen, Laat dat bij de reacties achter.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten